27. dubna 2016

Mohu cvičit, když kojím?



Plno maminek po porodu trápí nabraná těhotenská kila. Jsme unavené, vystresované, někdy i zoufalé. Hlavou nám dokola běží „proč zase brečí!“, vlasy jsme si nemyly alespoň týden, v kuchyni máme špinavé nádobí a navrch tomu neoblíkneme zase nic jiného než ty proklaté těhotenské kalhoty a XL tričko. Prostě nálada celkem pod psa. Pak ale vyjdeme ven, s kočárkem, který jsme si vybíraly několik týdnů, miminko usne a najednou jsou všechny ty chmury pryč. Je mi jasné, že za to může především to nadšení z prvních procházek s naším děťátkem, ale za tu euforii může právě i chůze. Chůze je totiž nejpřirozenější pohyb člověka a především je to POHYB, tedy i jinak řečeno SPORT. A právě při sportu se vyplavují endorfiny, které nám přináší uspokojení. Následně platí jednoduchá přímá úměra, spokojená maminka = spokojené miminko. Je samozřejmé, že z porodnice nepoběžíte hned do fitka, zničit se. Na všechno se musí pomalu a u maminek po porodu to platí několikanásobně. Přibíraly jsme na váze postupně skoro 9 měsíců, nemůžeme tedy čekat zázraky do měsíce. 

Po dobu šestinedělí by se ženy neměly nijak přepínat. V rámci cvičení bohatě stačí již zmíněné procházky a posilování pánevního dna. Poté lze začít se svižnější chůzí, zkusit se pomalinku rozběhnout, jít si zaplavat, popřípadě se lehce projet na kole. Náročnější fyzická aktivita bývá doporučena až po 3. měsíci kojení, kdy je právě kojení ustáleno a již nedochází k jeho poruchám. Také pánev je opět připravena na hopsací sporty. Důležité je cvičit tak, aby jste se cítila dobře, bavilo Vás to a dovolil to Váš zdravotní stav. Maminky, které absolvovaly porod císařským řezem by určitě začátky sportování měly konzultovat se svým lékařem. 

Obavy maminek, že nemohou cvičit když kojí, je spousta a lidi si dokážou vymyslet plno důvodů, proč necvičit. Avšak, prosím, věřte, že sportem o mléko nepřijdete. Nemůžete si ho v žádném případě vyhopsat či nějak znekvalitnit. Vaše tělo umí namíchat dokonalý koktejl pro vaše dítě dle jeho potřeby. Pokud cvičení maminku baví, stává se pro ni aktivním odpočinkem a pozitivně působí na její náladu. Vyrazte s kočárkem ven. Sport a pohyb na čerstvém vzduchu Vám přinese fyzickou a psychickou pohodu. Navíc je dokázáno, že cvičící maminky produkují více mléka než necvičící.

Jedna z mála věcí, která je o kojení a sportu pravdivá, je možnost odlišné chuti mléka právě po sportu. Ta je způsobena náročným až extrémním cvičením, kdy se ve svalech tvoří kyselina mléčná, která přestupuje do mateřského mléka a ovlivní tak jeho chuť. Některým dětem to může vadit a kojení pak mohou odmítat. Rozhodně to ale není pro miminka nijak nebezpečné. Procento kyseliny mléčné postupně klesá během 30 minut po tréninku, takže pokud opravdu máte obavy z chutě mléka, počkejte si, popřípadě prsa vyprázdněte a nakojte nově vytvořeným mlékem. Mohu Vám ale říci, že podle různých článků a studií, které jsou k dispozici na internetu, by se Vaše fyzická aktivita musela rovnat vrcholovému výkonu, aby miminko opravdu odmítlo sát. Na hubnutí je stejně optimální tzv. střední zátěž (aerobní zóna) a ta by neměla mít vliv na množství, chuť a kvalitu mléka.  

V neposlední řadě bych chtěla zdůraznit pitný režim. Kojící maminky by měly mít zvýšený denní příjem tekutin a proto noste všude s sebou láhev vody. Pokud navíc ten den sportujete, pijte častěji ať nahradíte ztrátu vody při pohybu.

Z osobní zkušenosti mohu říci, že reálně se přímo ke sportu dostanu tak dvakrát týdně. Jinak se snažím zapojit posilovací cviky do svého denního režimu vždy, když to jde. Při hraní na zemi s dcerkou nebo při procházce. Když mám ale tu možnost jít si třeba zaběhat s kočárkem nebo se na chvíli zavřít do pokoje a zacvičit si, vypadá můj program následovně.
Pohyb se snažím naplánovat vždy tak, abych nakojila před ním, a to ze dvou důvodů:
1) abych odlehčila nalitá prsa a lépe se mi sportovalo
2) aby miminko vydrželo co nejdéle do dalšího kojení

Pak hned obléci a začít sportovat venku či vevnitř. Po tréninku následuje rychlá sprcha, zde poradím hlavně si omýt i bradavky od kyselého potu. Než tohle všechno stihnete, uběhne minimálně 30 minut a ještě Vám čas zbude.

Žádné komentáře:

Okomentovat