19. května 2016

Hubne se při kojení? Část 2. jak to mám já


Celé generace maminek provází mýtus, že se kojením hubne. Najde se určitě spousta maminek, u kterých to platí. Já sama osobně znám několik, které se mohou cpát doslova čímkoliv a jsou naopak nešťastné, že váha jde stále dolů. Většina z nás to má bohužel přesně naopak. Avšak, jak se říká „na každém šprochu, pravdy trochu“ a je tomu opravdu tak. Kojením se hubne!

V chytrých knížkách se uvádí, že kojící žena průměrně denně spotřebuje na tvorbu mléka 300 – 500 kcal, což by mohlo být přirovnáno k úbytku váhy přibližně 0,8 kg měsíčně, pouhým plným kojením dítěte. Ale známe se. Je těžké jíst den co den zdravě a vyváženě. Jsou dny, kdy snídáme v sedm hodin ráno, a když nám následně zakručí v břiše, je najednou už půl třetí odpoledne. Chvílemi se stresujeme, protože už několik dní absolutně nic nestíháme a občas nám tečou nervy po probdělých nocích a hodinách strávených v parku či drncáním s kočárem po kostkách tam a zpět. Po takových chvílích není nic krásnějšího, než, právě na té lavečce v parku, na posezení sníst tabulku čokolády, nebo večer nechat rychlostí světla vypařit pytlík brambůrků mezitím, co si tatínek chvíli pohraje s naším dítkem. Všechny ty rady a doporučení, jak by kojící maminky měly jíst pestrou a vyváženou stravu mohou jít vy víte kam, protože ten pocit euforie, když jednoduché cukry ihned zaberou, je v té chvíli droga, kterou potřebujeme. Ono je taky důležité si občas dopřát i potraviny, které nás chuťově uspokojí, a které udělají dobře nejenom našemu tělu, ale i naší duši.

Takže jistě, i pouhým kojením lze zhubnout, ale v mém případě to tak nefunguje, protože i když se tomu snažím vyhýbat, chvilkami chci prostě žít. Nechat se na procházce od manžela pozvat na zmrzlinu nebo si dát u své dvaaosmdesátileté babičky kávu s makovými šátečky. Proto v této fázi u mě nastupuje pohyb, nebo alespoň snaha o něj. Jako maminka s miminkem, které je ještě stále v kočárku mám velkou výhodu, že toho denně opravdu hodně nachodím. Dlouhé procházky jsou u nás na denním pořádku, a jelikož vím, že chůze je efektivní metoda, jak zhubnout, občasné prohřešky s jídlem si občas neodpustím.

Možná proto je pro mě hubnutí břicha ten nejhorší problém. Sice jsem četla, že kojení pomáhá hubnout problémové partie, ale asi je má tuková rezerva v té mé pneumatičce natolik trvalá, že se jí asi nikdy nezbavím. Vím, že buchty na břiše se pečou v kuchyni a ne v posilovně, ale je to prostě těžké. Však to znáte. 

Nejlepší období ohledně stravování bylo mé šestinedělí. Před porodem jsem se hodně snažila načíst všechny dostupné informace ohledně kojení a starání se o novorozeně. Už dopředu jsem byla vynervovaná z tzv. tříměsíční koliky, kterou mohou miminka po narození trpět. Z toho důvodu jsem byla svědomitě připravena na to co mohu a nemohu jíst a striktně odmítala vše, co by mohlo nadýmat nebo způsobit intoleranci laktózy prostřednictvím mého kojení. Jakékoliv pečivo, koláče či cukroví u mě nemělo šanci, ani po naléhání mé maminky, že ten chleba už je dva dny starý. Bála jsem se čokolády, mléčné výrobky omezila pouze na jogurty a sýry a nejraději jsem jedla kuře s rýží nebo kuřecí vývar. Po šesti týdnech jsem si teprve troufla pomalu zkoušet jíst i jiná jídla a pomalu se vrátila zase ke svým klasickým stravovacím zvyklostem. Bohužel s tím přišly i „šmakulády“, kterým jsem se do té doby šikovně a lehce vyhýbala.

Teď už má Emma sedm měsíců, krásně papá a příkrmy u nás doma postupně nahrazují kojení. Tudíž i ta energetická spotřeba, kterou vydám díky kojení pomalu klesá. V nejbližších dnech přidám k obědu a odpolední svačině i tu dopolední a kojit budu jen brzo ráno a před spaním. Musím se přiznat, že cítím, jak mi ty intimní chvilky s mojí dcerou, které jsme měly jen pro sebe, začínají chybět. Na druhou stranu, když si povídám s ostatními maminkami, můžu být a JSEM ráda, že tomu tak je. Sama na sobě vidím, že prso, ze kterého kojím se už tolik nenalívá mlékem, přes den mě už nebolí a ten velký rozdíl mezi prsy se už o trochu zmenšil, za což jsem moc ráda. V neposlední řadě si už nemusím dělat starosti s vlivem sportu na mléko, neboť přes den již vlastně nekojím. 

Na závěr bych chtěla jen zopakovat rady, kterými se opravdu snažím řídit. Nikdy nejde vše na sto procent, ale i snaha se počítá. 

S hubnutím nespěchejte, rychlé redukční diety a hladovění mohou výrazně poškodit kvalitu mateřského mléka. Dostatečně pijte, a tak, jak všude pořád dokola vídáme, nejlepší je opravdu čistá voda. Přes všechny nesnáze, které máme s dětmi, se snažte jíst pravidelně. Já si začala dělat všude s sebou svačinky a funguje to. Sice se na mě občas lidi divně dívají, když se cpu svačinou v papírovém ubrousku a tlačím kočár, ale co… Nejen že díky tomu přes den nehladovím a nehoní mě chutě na vše možné, ale také po návratu domů nemám potřebu vyluxovat půlku lednice.

Žádné komentáře:

Okomentovat