24. srpna 2016

Na brusle pod taktovkou instruktora in-line bruslení



Bruslení s kočárkem mě velice baví. Mohla bych teď i říci, že více než běhání s kočárkem. Časově vydržím na bruslích déle a díky tomu se Emma krásně vyspinká. Já si zasportuji a navíc nejsem po bruslích tak vyšťavená, jako po běhu. Vím, asi se to s během nedá tak úplně srovnat. Přeci jenom bude běh na fyzičku a výdej kalorií asi náročnější, ale to teď neřeším. Užívám si objevování různých in-line stezek a brusle s sebou beru na různé výlety a dovolené. Začala jsem bruslit v Přerově, na stezce kolem řeky Bečvy, pak jsem se v rámci přestěhování přesunula na stezku za brněnskou Olympii a vyzkoušela jsem i stezku okolo přehrady Lipno či v lázeňském parku v Třeboni.  

 

Vzhledem k tomu, že se Vám můj poslední článek, právě o bruslení v Brně, líbil, a taky proto, že sporty, které provozuji, se snažím dělat správně, oslovila jsem jednoho instruktora in-line bruslení a požádala ho, aby mě provedl základními zásadami správného bruslení. Kočárek mi samozřejmě u této lekce nechyběl a já bych se s Vámi nyní ráda podělila o vše, co jsem se naučila.

Ještě bych chtěla mírně pobídnout maminky a tatínky, kteří zatím moc dobře nebruslí, a třeba se i trochu bojí, že bruslení s kočárkem je i trochu jednodušší. Díky tomu, že se kočárku držíte, dodá Vám tento trochu jistoty a rovnováhy a Vy se můžete snáze vyvarovat případného pádu. 
No a už k samotnému bruslení

V neděli odpoledne jsem se v Brně setkala se sympatickým instruktorem in-line bruslení, s panem Miloslavem Hamsou, který mi velice ochotně vysvětlil správnou techniku jízdy a pohybu na bruslích. Sám několikrát zdůraznil, že přesně takhle to učí, jak malé děti, tak i dospělé, kteří na bruslích nikdy předtím nestáli. Vzal to pěkně od začátku a velmi podrobně jsme procházeli krok za krokem jednotlivé levely, chcete-li stupně, školy bruslení. Já bych si pro Vás v tomto článku dovolila vypíchnout to základní a nejdůležitější pro bruslení s kočárkem. 

Lekci jsme začali na trávě, kde to neklouzalo a já se nejprve musela naučit správné základní postavení.

Rozkročte nohy přibližně na šířku pánve a pokrčte je v kolenou. Zadek směřuje dozadu, jako byste si chtěli na něco sednout. Pokud se podíváte dolů, nevidíte si na špičky nohou. Záda se snažte mít po celou dobu rovná. Plno lidí má tendenci se křečovitě rovnat jako prkno, hlavně, když například zavrávorají, ale tomu se snažte vyvarovat, neboť s pokrčenými nohami máte na bruslích lepší stabilitu, lépe je ovládáte, rychleji reagujete na různé situace a při případném pádu jste blíže k zemi, takže to i méně bolí. 

V tomhle postavení, pokud stojíte na trávě, si zkuste svoji stabilitu a obratnost na bruslích. Můžete udělat pár krůčků vpřed a vzad. Zkusit se postavit na jednu nohu a na druhou. Prostě trošku potrápit balanc. Jakmile si budete věřit, nic Vám nebrání přejít na betonový povrch a to samé si zkusit tam. 


Dalším balančním cvičením, které si můžete vyzkoušet ještě bez kočárku, je se mírně rozjet a dotknout se špiček, pat či boku brusle. Ale nyní už přejdeme k jízdě s kočárkem.

Rozjezd a bruslení

K nejjednoduššímu rozjetí nám poslouží tzv. kačenka. Klidně ještě na trávě, si zkuste klást jednu brusli před druhou tak, aby brusle tvořily vždy obrácený obrazec T. Poté už to vyzkoušejte rovnou na betonu i s kočárkem. V dalším kroku zkuste vždy zadní nohu nadzvednout a setrvat trochu déle pouze na přední noze. Nakonec při kladení jedné nohy dopředu do „Téčka“ na tu nohu přeneste více váhu a sklouzněte se po ní. A už jen střídáte nohy a bruslíte. Tento styl bruslení je ten nejzákladnější a není příliš fyzicky náročný, nazývá se spíše rekreační. Pro samý začátek to ale úplně stačí a vy se díky němu postupně naučíte větší jistotě, brždění, zatáčení a všemu okolo. 


Zatáčení

Možností, jak zatáčet na bruslích, je opět několik. Já jsem se za Vás opět snažila vyzkoušet více způsobů a nakonec se přikláním pouze k jednomu, je úplně začátečnické a asi nebude vypadat na stezce tak efektně jako překládání brusle před brusli, ale s kočárkem to asi jinak nejde, nebo na to nemám dost odvahy.  Ze základního postoje nechejte nohy rozjet od sebe, jako by do „Áčka“ a tam, kam chcete zatočit, začněte točit ramenem, pomožte si celým tělem a nakonec více přitlačte na nohu, která bude ve vnitřku zatáčky. A už zatáčíte. 


Brzdění

Kdo nikdy předtím nestál na bruslích, může následující krok opět zkusit nejdříve na trávě, ale myslím, že to hravě zvládnete už rovnou na pevném povrchu.

Brzdit na bruslích můžete několika způsoby, ale já osobně s kočárkem doporučuji následující dva. Oba jsem si vyzkoušela, a připadají mi nejbezpečnější. 

První způsob je brzdění z pozice nůžky. V základním postoji předsunete dopředu brusli, která má na patě brzdičku, nadzvedněte špičku tak, aby brzda drhla o zem a začnete brzdit. Intenzivnější brzdění podpoříte snížením těžiště a zatlačením paty do země. Pokud se opravdu nebudete bát do toho opřít, brzdění bude velmi rychlé. Jen připomínám předsunutí brzdící nohy vpřed. Velmi častou chybou je prosté zvednutí špičky brusle ve vzpřímeném postoji.

Druhý způsob je sice pomalejší, musíte počítat, že zabrzdíte na větší vzdálenosti, ale myslím si, že je vhodnější pro méně zdatné bruslaře. Jde o brzdění tzv. plužením. Ze základního postoje nechte nohy rozjet od sebe, rádoby do širšího „Áčka“ a více se pokrčte v kolenou. Špičky tlačte k sobě a paty od sebe. Držte takto nohy nějaký čas a za chvíli zabrzdíte. Vedlejším efektem je, že na druhý den pravděpodobně ucítíte svaly, o kterých jste možná neměli ani tušení. Pravděpodobně vnější část stehen.


Dynamičtější jízda na bruslích

Následující bruslení bych si již dovolila nazvat sportovní bruslení, neboť při tomto způsobu jízdy se již pěkně zadýcháte a druhý den to také pěkně ucítíte na svalech. Navíc kočárek zde působí jako zátěž, takže to je opravdu pěkná makačka. 

Pro mě samotnou byl tento způsob jízdy novinkou a tak jsem si ho nejprve musela vyzkoušet bez kočárku. Popravdě mi to zezačátku vůbec nešlo, a chvíli mi trvalo, než jsem přišla jak na to. Naštěstí byl pan instruktor trpělivý a já tomu přicházela na kloub pěkně krok za krokem. 


Bruslení opět vychází ze základního postoje. Na začátku mi pomohlo se mírně rozjet ještě díky kačence. Pak na řadu přichází už styl, který dodá jízdě potřebnou dynamiku i náročnost. Je to trochu náročnější popsat,ale jde vlastně o to, že z pozice, kdy máte nohy u sebe, se jednou nohou, řekněme pravou, dynamicky odrazíte vnitřní stranou brusle do strany. Pak to samé na levou nohu, a tak to stále střídáte. Než jsem vůbec pochopila rytmus a styl tohoto bruslení, nejprve jsem se takto odrážela pouze jednou nohou. To samé potom na druhou, pro mě levou nohu, na kterou mi to vůbec nešlo. Nakonec,a bych pochopila jak to zkorigovat, jsem jela vždy dvakrát na jednu nohu a dvakrát na druhou. Až jsem trochu vychytala styl, zkusila jsem nohy už jednotlivě střídat. Takto jezdit mi připadalo velice náročné a brzy jsem se dost zadýchala. Také jsem cítila, že mi úplně jinak zabírají svaly na hýždích. V kombinaci s kočárkem to byl pěknej záhul. Opravdu člověk najednou jede úplně jinak, rychle a dost při tom maká. Nevím, jestli je tento styl jízdy úplně bezpečný, když vezmu v potaz delší dráhu brzdění a přeplněnost některých našich stezek, ale své příznivce si určitě najde. Třeba já si takto určitě obměním svůj „pohodový“ styl jízdy, když třeba bude na stezce pěkná rovinka a nebude tam přeplněno.

Bezpečnost

Ohledně bezpečnosti při samotné jízdě na bruslích a s kočárkem bych určitě doporučila umístit na kočárek reflexní pásky, či jiné prvky pro zvýšení pasivní bezpečnosti a pro maminky či tatínky zvolit trochu výraznější barvu oblečení, alespoň trička. Přece jenom na stezkách potkáte plno jiných bruslařů, běžců, cyklistů i chodců, a myslím si, že právě s kočárkem je dobré být ještě více vidět. 

V neposlední řadě bych chtěla zmínit chrániče a helmu. Upřímně, já je na bruslích nenosím, i když vím, že tím trochu riskuji. Zatím se mi nestalo, že bych s kočárkem nějak zavrávorala a měla tendenci spadnout, ale určitě bych je doporučila těm, kteří si sebou nejsou tak moc jistí či teprve s bruslemi začínají. 

Na bruslení se používají tři typy chráničů – na kolena, lokty a dlaně. Ze dvou jednoduchých důvodů. Na bruslích totiž rozlišujeme dva druhy pádů. Jednoduše. Pád dopředu a pád dozadu. Pokud padáte dopředu a máte pád alespoň trochu kontrolovaný, dopadáte jako první na kolena, pak tam většinou strčíte dlaně a nakonec pád utlimíte lokty. Když naopak padáte dozadu, a drželi jste se předtím krásně v základním postoji, tedy zadečkem blíže k zemi, padáte na zadek, což se snažíte tlumit pažemi, nejprve opět lokty a pak tlesknutí dlaněmi o zem. Používání chráničů nechám na Vás, ale pokud bych si měla zvolit aspoň některé, určitě bych začla chrániči kolen.


Odpolední rychlokurz s panem Hamsou byl perfektní. Byl velice ochotný mi vše vysvětlit a ukázat a zodpovídat všechny mé dotazy. Dozvěděla jsem se plno užitečných rad jak lépe, bezpečněji  a efektivněji jezdit na bruslích a opravdu mě překvapil rozdíl mezi rekreační jízdou, kterou můžeme vidět na stezkách z 90% a výše zmíněnou sportovní jízdou. Po pár správně zajetých metrech mě začal pálit zadek a já se s radostí vrátila zpět ke svému lážoplážo stylu. 

Závěrem naší lekce jsem se p. Hamsy zeptala na jeho osobní názor na bruslení s kočárkem a jeho odpověď byla více než kladná. Sám si již takovéto bruslení vyzkoušel a nevidí v něm žádný problém. Jen zdůraznil otázku bezpečnosti  a hlavně viditelnosti bruslařů na stezce. Důležitým pravidlem je také nejezdit po prostředku a brát ohled i na ostatní uživatele stezky. 

Pan Hamsa provozuje jak soukromé tak organizované kurzy in-line bruslení pro děti i dospělé. Pokud byste měli zájem o lekci pro Vás nebo Vaše děti vyzkoušejte. 

2 komentáře:

  1. Ahoj, chci taky začít běhat a bruslit s kočárkem. Chci se zeptat, podle čeho vybírat. Dost se mi líbí tento https://www.detske-kocarky.cz/kocarek-cybex-eternis-m-air-4-2016.html . Myslíš, že je dostatečný? Díky

    OdpovědětVymazat
  2. Ahojky. Já osobně si myslím, že sportovat jde s každým kočárkem, je to hlavně o člověku. Tvůj vybraný kočárek vypadá krásně! Připadá mi, že popis výrobce vyloženě nabádá k použití i při sportu. Doporučiji vybírat na běh opravdu rovné cesty, jako cyklostezka, jinak by mohla kola a podvozek kočárku dost trpět a časem se zničit. Přece jenom ta rychlost je od chůze odlišná. Ať ti to šlape ;-) Renča

    OdpovědětVymazat