9. ledna 2017

Něco málo o tom co jím, trochu do hloubky


Líbily se mi Vaše ohlasy na můj poslední článek ohledně mého jídla a ještě více to, že jsem některým z Vás ukázala, že i zdravější forma pečiva může být opravdu chutná. Na základě toho bych se s Vámi ráda ještě podělila o některé mé šmakulárničky, které mám schované ve svém šuplíčku v kuchyni. Jsou to většinou produkty, o kterých jsem četla a nechala se inspirovat na blozích, které ráda čtu a vím, že jsou odzkoušené a dobré. Touto cestou chci poděkovat například Anetce z www.run-heart.cz, jejíž snídaně jsou pro mě velkým lákadlem každý den a Kristě z www.kristinacechova.cz, díky které má peněženka často trpí při nákupu právě těch úžasných potravin, abych mohla odzkoušet všechny ty dobroučké recepty, které vkládá na blog.



Cukr a jiná sladidla
Jak nahradit cukr je taková záludná otázka a poslední dobou také probíraná všemi možnými teoriemi a směry. Cukr/sladidlo je jen cukr/sladidlo. Ať je nazveme cukrem třtinovým, medem, všemi možnými sirupy (agáve, rýžový, datlový,…), vždy to bude jen sladká hmota, která má svoji určitou kalorickou hodnotu. Jsou zdravější formy a ty méně zdravé, ale pořád to je jen sacharid ve stravě. A tak podle mě není důležité ho nahrazovat, ale spíše najít cestu jak se mu vyhnout, jak ho omezit. Samozřejmě, když už chci vařit/péct/jíst něco sladkého, je určitě lepší hledat alternativu k bílému cukru, ale to, že použiji jiný druh sladidla, z toho sladkého jídla neudělá jídlo, kterým se můžu cpát furt a nebát se, že po něm přiberu. 

Již jsem psala minule, že miluji na snídani převážně vajíčka. Občas ale tu chuť na sladké mám. Nebo se ráno probudím unavenější, než jsem šla spát či s nějakou blbou náladou a prostě CHCI sladkou snídani. Sáhnu buď po nějakém osvědčeném receptu, nebo čaruji z toho, co mám doma. Místo bílého cukru používám na střídačku několik sladidel. Kokosový cukr je relativně drahý, ale chuťově naprosto unikátní. Když jsem ho poprvé slízla z prstu, cítila jsem karamel. Mňamka do různých pečených snídaní. Stévie kapky, koncentrát z rostliny stévie, kde jedna kapka vydá za jednu kostku cukru. Mají být údajně bez kalorií, na obalech se dočtete, že jsou doporučovány pro diabetiky a vhodné do LOW CARB režimů, ale kdo ví. Já osobně bych s nimi nenahrazovala v bezcukerné mánii všechen cukr v jídle, ale dokážu pochopit, že ten kdo si neumí svou kávu či čaj vypít bez kostky cukru si s těmito kapkami může pomoct. Navíc je můžete koupit ve všech možných příchutí od natural, přes citrón, mátu, jahodu až po čokoládu, takže v nich pravděpodobně bude i nějaká chemie. Já mám tyto vanilkové a používám je do různých kaší, vloček a sem tam do bílého jogurtu, když nemám možnost přisladit si banánem a jiným ovocem. Cena vyšší, ale mám je už od léta a ještě nejsem ani v půlce, protože je používám opravdu jen vyjímečně. Nakonec mám velmi v oblibě tento Sweetiva sirup. Je opět ze stévie, chuťově jemný a přilepšuji si s ním ráda různé své zdravější dezerty či jemně polívám pohankové palačinky, vločkové vafle apod. Jinak se těším na jaro, kdy si vysadím opět svojí vlastní rostlinku stévii a její lístky použiji na slazení. Jen tato cesta Vám zajistí, že máte 100% přírodní sladidlo.

Další můj velký úlet jsou oříšky a poslední dobou hlavně oříšková másla. Neměla jsem možnost ještě odzkoušet od jiných firem, protože jsem spokojená s másly od Šufánku. Navíc jako bývalý občan Olomouckého kraje ráda podporuji lokální produkty. Od nich mám vyzkoušené snad už všechny. Zbožňuji vyškrabat si ze skleničky lžíci kokosového másla do bílého jogurtu, přidat si mandlové máslo do smoothie nebo jen tak chodit se lžičkou mlsat kešu máslo. Škoda jen těch cen, áááá, ale občas si tu radost udělám. Aktuálně mám objednané jejich arašídové máslo a už se těším, jak si udělám domácí čokoládu právě s náplní z arašídového másla. 


Kokosový olej se stal stálicí mé domácnosti. Celé těhotenství jsem si jím mazala bříško, občas jím vyživím i vlasy a poslední dobou má své pevné místo v kuchyni, kde z něj dělám různé zdravé dobroty, vymazávám s ním vaflovač a lívanečník a občas na něm usmažím i nějaké to maso či orestuji zeleninu. Můj manžel sice dlouho protestoval, že je divné, že ze stejné skleničky si tím mažu tělo a druhý den tam hrábnu lžící a použiji ho na jídlo, ale už jsem mu snad přečetla dost argumentů, aby uvěřil, že to tak prostě je. 

Dříve jsem jej kupovala v DMku a jelikož mi jeho spotřeba od léta opravdu stoupla, koupila jsem jej ve větším balení. Momentálně mám tenhle Bio kokosový olej lisovaný za studena. Není špatný, ale něco mi na něm úplně nesedí. Znovu si ho nekoupím a poohlídnu se zase po jiném. Příliš nízká cena kokosového oleje je podezřelá, takže při jeho koupi určitě kontrolujte, jestli je lisovaný za studena. Kvalitnější oleje nesou většinou ještě označení BIO či RAW. Na jeho chuti v dezertech kvalitu určitě poznáte. Komu není příjemná jeho vůně, existují i varianty bez vůně.


Na závěr pár oblíbených receptů, některé z nich mám převzaté z výše zmíněných blogů.

Domácí low carb čokoláda
Tři velké lžíce rozpuštěného kokosového oleje smíchejte s dvěma lžícemi pravého neslazeného kakaa a vaším sladidlem dle chuti. Já přidávám polévkovou lžíci sirupu Sweetiva. Tohle je základ čokolády, do které si dále můžete přimíchat oříšky podle své chuti. Kvůli čím dál tím vyšší cenně ořechů nejčastěji přisypávám slunečnicová a chia semínka, teď o Vánocích i nasekané vlašské ořechy. Směs nalijte do silikonové formy nebo na dno papírových formiček na muffiny. Vložte na pár minut do mrazáku a můžete mlsat. Uchovávejte v mrazáku.
Další verzi této čokolády s oříškovou náplní si můžete přečíst v originále zde.


Banánový Mug Cake
Úžasná rychlá a sytá snídaně pro ty, kterým není proti srsti něco péct v mikrovlnce. Asi existuje plno receptů, ale já miluji tento natolik, že zatím nemám důvod zkoušet jiný.
Rozmačkejte v misce jeden banán, přidejte vejce, dvě polévkové lžíce bílého jogurtu, přibližně 40g drcených vloček a malou lžičku prášku do pečiva. Vše vidličkou promíchejte a dejte do mikrovlnky na 5 minut. Mezitím se stihnete umýt, vyčistit zuby… a snídaně je hotová. Já jím přímo z misky, pozor je strašně horká, ale pro elegantnější snídani vyklopte na talíř a můžete ještě dozdobit ovocem či oříšky.
 



Palačinky
Tady se mi budete smát, ale tyhle palačinky, přesněji jednu snídaňovou porci – cca 4 palačinky, dělám ve smoothie makeru. Přijde mi to velmi jednoduché a rychlé. Těsto je krásně nadýchané a lehce se lije na pánev. Do smoothie nádoby rozbiju jedno vajíčko, špetku soli, přidám 150 ml mléka a 50g mouky. V rámci zdravé snídaně preferuji špaldovou nebo pohankovou mouku, ale jde to pravděpodobně z jakékoliv. Manželovi dělávám v druhé nádobě to samé těsto, akorát s moukou hladkou. Zapnu smoothie maker, vyšlehám těsto a poté přímo z té nádoby liju na jemně vymazanou pánev kokosovým olejem. Odlívám těsto podle oka, tak abych měla 4 palačinky. Podle nálady dozdobím jogurtem, sirupem/medem, oříšky či ovocem.  


Vločkové vafle
Ve vyšší misce nebo větší odměrce smíchejte půl vaničky tvarohu, dvě vejce, 60 g ovesných vloček, já používám drcené, trochu sladidla od oka – med, stévia sirup nebo stévia kapky a lžičku prášku do pečiva. Pak dle chuti, nebo podle toho co máte doma, přidejte skořici/kakao nebo kokos/chia semínka. Vše rozmixujte pomocí ručního mixéru do hladka, nechte chvíli odpočinout a opatrně nalévejte nebo lžící nandejte do vaflovače, kterého můžete před tím jemně vytřít kokosovým olejem. Na talířku pak dozdobím bílým jogurtem a ovocem, které doma najdu. Většinou se z této dávky krásně nasnídáte a ještě zbude na svačinu. 

Pečený tvaroh k snídani
V misce smíchejte plnotučný/nízkotučný tvaroh, dvě větší lžíce bílého jogurtu, jedno vejce, vrchovatou lžíci kokosové mouky, lžíci kokosového oleje a lžíci kokosového cukru. Vše důkladně promíchejte a přendejte do zapékací misky. Pečte v troubě 30 minut na 180°. Pak troubu vypněte, a pokud jej pečete na večer, nechte ho tam do rána dojít.
Ráno jezte jen tak, nebo posypte čerstvým ovocem, či jak mám já nejraději, horkými borůvkami. Většinou dokážu sníst jen půlku a druhou zobnu odpoledne, nebo další den ráno. 


Žádné komentáře:

Okomentovat