28. dubna 2018

Utajený měsíc s WHOLE30


Kdo už někdy slyšel o tomhle programu, asi se ptá, proč utajený. Ten, kdo o něm nikdy neslyšel, si říká, co to je to WHOLE30? 

 
Nejprve stručně zodpovím druhou otázku. WHOLE30 je, už podle názvu, třicetidenní, pro většinu lidí pravděpodobně striktní, stravovací program, který by měl restartovat Váš organismus. Vzhledem k tomu, že po dobu třiceti dní vaříte a jíte pouze základní, nijak nezpracované suroviny, dochází ve Vašem organismu k očistě, zlepší se Vám metabolismus a můžete u sebe i odhalit, jestli Vám nějaká potravina, kterou běžně jíte, nedělá v těle špatnosti. Není to primárně dieta, ani hubnoucí režim.

A proč utajovaná? Protože jsem se bála a nevěřila jsem si, že to zvládnu. Když dnes píši tenhle článek, mám za sebou aktuálně 28 dní a jsem nadšená a strašně spokojená. Ale vezmu to ještě trochu popořadě. 

Program WHOLE30 je, řekla bych, takový aktuální trend ve stravovacích programech/režimech. Je hodně probírán na různých blozích a fb skupinkách. Drží jej spousta lidí a díky tomu, že se o něm píše a mluví, se plno lidí rozhoduje a plánuje si, že do toho taky půjdou. Úplně stejně jsem se k tomu dostala já, když pár jiných blogerek, které čtu a sleduji, tento program zkusily či si jím už prošly. Poctivě jsem četla jejich články, negativní i pozitivní recenze, koukala na fotky jídel a hltala jejich pocity, zážitky a připomínky k jednotlivým absolvovaným dnům či programu celkově. Prošla jsem si i několik webových stránek, abych si o WHOLE30 nastudovala více informací, přečetla knihu a po delším rozhodování, v kterém hrály roli i negativita tohoto programu, jsem se rozhodla, že jej taky zkusím. 

Cíle WHOLE30

V knize WHOLE30 autoři uvádějí, že 96% účastníků zhubne, ale také připomínají, že tento efekt není pro program cílový. Ve WHOLE30 jde především o reset organismu, obnovení metabolismu a objevení skupin potravin, které Vás mohou negativně ovlivňovat – narušují trávení, ničí hormonální rovnováhu, přináší únavu, divné nálady a jiné zdravotní problémy nebo jen podporují nezdravé chutě, které vedou k přibírání.

Zjednodušená základní pravidla

Píši opravdu jednoduše, protože veškeré informace o programu krásně a přehledně zpracovala Lucka Grusová na jejím webu https://paleosnadno.cz/whole-30/

Na třicet dní ze svého jídelníčku ZCELA vyškrtnete spoustu potravin, které mohou negativně ovlivnit Váš organismus. Naopak se budete stravovat základními potravinami s co nejmenším zásahem potravinářského průmyslu. Jsou zakázané veškeré přidané cukry, jak přírodní, tak i umělé, alkohol, obiloviny, luštěniny, mléčné výrobky, karagenany, glutaman sodný a siřičitany. 

Ve své podstatě jíte pouze maso, ryby a mořské plody, vejce, ořechy, hóóóódně zeleniny a trochu ovoce a dobré tuky. Jíte tři jídla denně – ano, zlatý model starých časů: snídaně, oběd, večeře. Ve zvláštních případech můžete i čtvrté jídlo, a to například kojící ženy!
Aby toho nebylo málo, z povolených potravin si nesmíte vyrábět pečivo, zákusky, sušenky, kaše, palačinky a podobná jídla. 

Po třiceti dnech pomalu a systematicky začnete zavádět zpět některá zakázaná jídla do Vašeho čistého jídelníčku a pozorujete na sobě, na svém těle, vliv těchto potravin. 
Zní to děsivě, že? Možná už chápete, proč jsem před Vámi zatajila absolvování tohohle programu. Opravdu jsem si myslela, že to po pár dnech vzdám. Ale jsem skoro na konci a chci se s Vámi podělit o své zkušenosti, zážitky a dojmy z WHOLE30. 

Proč jsem do toho šla

Připomínám, že tento program NENÍ primárně o hubnutí. Samozřejmě, že pokud vyřadíte potraviny uvedené výše, bývá u většiny lidí úbytek na váze příjemný bonus, ale opakuji se, cíle jsou úplně někde jinde. A to bylo zrovna to, co mě nejvíce zajímalo. Jestli náhodou některá potravina, kterou ve svém životě běžně jím, mi dělá nedobře. Zatím Vám to ještě neumím říci, protože jsem ještě potraviny nezačala zařazovat, ale určitě Vám vše sepíši.

Nejvíc jsem zvědavá na obyčejné kravské mléko, potažmo mléčné výrobky. Mléko, jako myslím čisté mléko, bývá poslední dobou hodně zatracované, což mě osobně velmi štve. Já ho zbožňuji a mohla bych ho denně vypít klidně i litr. Miluji ho do kávy, mám ho ráda jen tak na pití, hlavně vychlazené v létě, zaliju si s ním domácí granolu s ovocem, udělám kaši, špaldové palačinky, naředím smoothie, apod. Poslední dobou se často dočítám, že pro dospělého člověka není čisté mléko vhodné a i v plno receptech se nyní nahrazuje rostlinnými a ořechovými mléky. Velmi mě proto zajímá, co mi moje tělo poví, až do něj kopnu hrnek mléka. Dále jsem zvědavá také na luštěniny. Ty mají v mém jídelníčku za normálních okolností velké místo. A v neposlední řadě jsem zvědavá i na alkohol. Vzhledem k tomu, že mám doma dvou a půlletou a pětiměsíční holčičku, kterou stále kojím, alkoholu jsem se už pár let moc nedotkla, ale zase ho úplně striktně, jako teď, nevynechala.  

Dále jsem byla velmi zvědavá na tzv. cukrovou horečku, která Vás v tomhle programu podle autorů pravděpodobně potká. Během oněch třiceti dnů radikálně snížíte příjem sacharidů. Sacharidů, které jste do té doby konzumovaly jak vědomě ve formě pečiva, těstovin, sladkostí, slazených nápojů, tak i nevědomě. Co Vám program určitě přinese je prozření, že díky potravinářskému průmyslu máme cukr schovaný pod různými názvy a “narvaný” snad ve všech potravinách. 

Ráda bych si z této zkušenosti odnesla opravdu lepší, nově nastartovaný metabolismus. Líbí se mi myšlenka, že WHOLE30 by mělo tělu pomoct „adaptovat se na tuk“ tzn. dokázat využít tuk ze stravy a tělesný tuk jako palivo. Energie získaná z přijatého cukru není tak kvalitní a dlouhodobá. Proto míváme dříve hlad, jsme nervózní, náladoví, myslíme často na jídlo/na něco sladkého. Zkrátka potřebujeme další dávku cukru a tím novou, opět rychlou, energii. Energie získaná z tuku je kvalitnější, zmenšuje pocit hladu – tudíž vydržíme delší dobu bez jídla (proto model tří jídel denně), chutě hřešit a díky tomu hubneme! Jupíííí :-D

No a na závěr, nebudeme si lhát, ráda už bych se zbavila té pneumatiky kolem břicha, takže jestli půjdou i nějaké ty centimetry dolů, budu velice ráda. 

V příštím článku už bude třicet dní s WHOLE za mnou, takže se rozepíši o svých pocitech a zkušenostech. Brzy ahoj….