25. května 2018

Co se o Whole30 v knize nedočtete


Po přečtení posledních dvou článků se Vám v hlavě možná honí podobné myšlenky jako mně tenkrát, když jsem se poprvé potkala s články o Whole30. Přemýšlíte, že byste to také zkusily? Vymlouvat Vám to budu pouze v případě, pokud do programu chcete jít za vidinou pouhého hubnutí. To opravdu nedělejte. Nemá to cenu. Jak jsem již napsala, tento program slouží primárně k jinému účelu a pokud chcete shodit nějaká kila, která Vás trápí, zkuste si přečíst třeba něco o nízkosacharidové stravě neboli Low Carb, která patří mezi mé oblíbené a svým způsobem má podobné základy jako právě Whole30. (Jednoduše: snížíte příjem sacharidů ve stravě, navýšíte bílkoviny a tuky, ale nevynecháváte mléčné výrobky apod.)

Pokud Vás zajímá otestovat si jiné benefity programu Whole30, určitě si pořádně přečtěte následující řádky a trošku o tom popřemýšlejte. 

Než se vrhnu na popisování mých zkušeností, doporučuji Vám mrknout i na tyto články, které nejsou zase až tak pozitivní ohledně Whole30. Já je četla a tenkrát mi hodně zamotaly hlavu. Váhala jsem pak, jestli do toho mám jít. 



Maso a vejce
V programu jíte během třiceti dnů primárně maso a vejce. A to opravdu hodně masa a hodně vajec, když na to přijde. Musíte s tím počítat a vědět, že Vám to nedělá problém. Jedna porce jídla může obsahovat klidně i 200 – 300 gramů masa, nebo tři až pět vajec, případně jejich kombinace. Beze srandy. Bílkoviny potřebujete.
Já jsem odjakživa velký masožravec. Mám maso opravdu ráda, nedělá mi problém jíst ho neustále a ve velkém množství. Už jako dítě jsem se doma hádala o největší kus masa a chodila tajně do lednice na šunku. A bohužel – dělám to do teď…. Možná již z mých dřívějších článků víte, že když mě honí v obchodě nebo doma chutě, nezaháním je čokoládou, ale nějakou dobrou kvalitní šunkou. Poslední dobou jsem ulítávala hlavně na braesole nebo pršutu. Navíc jím snad všechny druhy mas. Osobně si myslím, že Vás ty jídla musí bavit, musíte tam mít variace a změny. Pokud tedy víte, že sníte pouze kuřecí maso a ryby, tak do toho nejděte. Omrzela by Vás jídla z neustále opakujících se surovin a zprotivilo by se Vám to. Opravdu. Chce to střídat. Já si vařila plno jídel z vepřového masa, pekla krůtí, kuřecí vařila/pekla/grilovala/restovala na všechny možné způsoby. Když jsem si chtěla udělat radost, koupila jsem si hovězí nebo lososa na steak. Jedla jsem ryby, u tchýně jsem měla i králíka. Jednou v obchodě jsem dokonce držela kachní stehna, ale nakonec je nekoupila. Prostě masová hitparáda.

Hovězí steak s cuketovými nudlemi a salátkem
Steak z lososa s dušeným špenátem, cuketou a čerstvou zeleninou
Cena
Teď si asi říkáte, že tolik masa asi něco stojí a tenhle režim nebude úplně z levného kraje. Je to těžké říct. Ono jak se to vezme a jak k nákupu člověk přistupuje. Já osobně ráda a pravidelně procházím letáky. Ne že bych se pak jen kvůli masu honila do jednoho obchodu a kvůli jinému zase do druhého, ale tak nějak si udělám představu, kde co prodávají výhodněji, shlédnu nabídku na zeleninu, promyslím si v hlavě, co bych si tak uvařila a podle toho vyrazím do obchodu. Navíc ráda navštěvuji klasická řeznictví, kde mi připadá, že koupím maso většinou výhodněji. 


Ráda kupuji celá kuřata. Nedávno byla akce v Lidlu – za 1kg českého kuřete chtěli snad 46.90Kč. Což je úplně nádherná cena a za pár korun máte upečené celé kuře a tím pádem téměř 4 velké porce masa. Celé kuře si můžete i doma naporcovat a máte prsa, stehna i hřbet na vývar a to vše za 46.90 Kč za kilogram masa. Výhodně se objevují i česká krůtí stehna či křídla. Ty jsou také po upečení výborná!
Pečené krůtí křídlo s batátovou přílohou a 1/2 avokáda
Jak jsem několikrát poznamenala, z masa jím téměř všechno a v naší rodině poměrně celkem často vařím z kuřecích jater. To je surovina, která se pohybuje okolo 60kč za kilogram, takže opět nádherné 3-4porce jídla za slušnou cenu. Pokud máte rádi paštiku, můžete si udělat i domácí paštiku dle pravidel Whole30 a zpestřit si studené talíře.  

Restovaná kuřecí játra se salátem z čerstvého špenátu, jarní cibulka, kapary a quacamole.
V neposlední řadě vyzdvihnu mleté maso. Hlavně 100% hovězí. S mletým masem jde dělat v kuchyni úplné kulinářské kreace, je výborné, levnější než když si koupíte jinou část krávy u řezníka a výborně si pochutnáte. Nejčastěji jsem si z něj připravovala různé omáčky, jako je například boloňská a na delší cestování pak masové koule nebo mini hamburgery. 
 
Mini hovězí hamburgery s portobello žampiony a čerstvým salátke s majonézou
Pak už v obchodě kupujete většinou jen zeleninu a trochu ovoce. Určitě je lepší držet Whole30 v jarní/letní sezóně zeleniny, kdy jsou ceny nízké. Nedokážu si představit kupovat v zimě v takovém množství například cuketu, u které si živě pamatuji, že loňskou či předloňskou zimu chtěli v obchodech i 99kč za kilogram. Stejně jsou na tom s cenou cherry rajčátka, brokolice a třeba i některé saláty. Třeba teď mi ty ceny připadají příznivé a navíc se střídá jedna sezóna zeleniny za druhou, takže je člověk může příjemně střídat. Aktuálně vídávám na trzích čerstvý chřest, špenát, salát, ředkvičky a jahody za úplně suprové ceny!

A protože kupujete jen maso, zeleninu a ovoce, ušetříte za pečivo! V dnešní době kvalitní celozrnné a žitné pečivo není nejlevnější, nekupujete mléčné výrobky – u mě doma provětrávají peněženku hlavně sýry. A občas víno. Posledních 34 dní jsem si v podstatě všude brala svoje jídlo připravené doma, tím ušetřila za jídlo mimo domov. Nakonec musím ještě poznamenat, že cena čistého espressa v kavárně vs. cena cappuccina je taky rozdílná.

Nástrahy, hlavně pro maminky
Teď budu psát hlavně pro maminky, ale nechci Vás v žádném případě odradit. Jen chci ukázat, že těch třicet dní není opravdu lehkých. A to hlavně z toho důvodu, že plno věcí děláme už tak automaticky, bez přemýšlení, že nám mohou zmařit kdykoliv v průběhu programu naše snažení. 

Koupě zmrzliny: To jsem tak jednoho dne byla s kamarádkami a s jejich dětmi v parku, děti si hrály, lítaly po parku a z ničeho nic chtěly zmrzlinu. No, tak se koupila zmrzlina. Pro moji Emmičku to byla první zmrzlina letošního roku a jedna z jejích prvních vůbec, takže jsem vůbec netušila, co mě čeká. Asi po pěti minutách už Emma nestačila tak rychle olizovat a zmrzlina začala tát, téct po oplatku, po rukou, všude kapat... Co teď? Já to přece nemůžu olíznout?! Takže mezitím co moje kamarádky v klidu olizovaly dětem kornoutky a pomáhaly jim krotit tající zmrzku, já vytahovala jeden ubrousek za druhým a utírala Emmu ubrouskem. Nemusím Vám asi říkat, jak to vypadalo, ale po chvilce už to kamarádka nevydržela a začala lízat tající zmrzku i mojí Emmě a potvrdila mi, že tenhle způsob je opravdu nejúčinnější a nejrychlejší. 

Vaření: Pokud budete vařit jídlo mimo program Whole30 pro Vaši rodinu, počítejte s tím, že budete vedle sebe potřebovat dvorního ochutnávače, jinak budete muset vařit jídlo „naslepo“. Já se snažila jídla vařit z počátku vždy dle pravidel, abych je mohla ochutnat a dochutit a na závěr jsem přilila smetanu či jiné produkty mimo Whole30. Ale i tak na Vás čeká plno nástrah. Jako třeba mě, kdy jsem vařila špagety pro dceru a protože jsem nesledovala čas, nenapadlo mě nic lepšího, než špagetu ochutnat, abych zjistila, jestli už jsou. Naštěstí jsem si ihned po rozkousnutí špagety, JEŠTĚ JSEM NIC NESPOLKLA, uvědomila, co dělám a už jsem plivala a prskala do dřezu o sto šest. Pak jsem vypláchla pusu. Tohle bylo opravdu velmi těsné. A tak to máte se vším. Když budete chtít rodině nebo návštěvě upéct něco dobrého, neexistuje žádné olíznutí metliček od těsta, olíznutí prstu od čokolády, šlehačky, krému. Olíznutí lžičky po dětech. Prostě nic. Každé tohle zaškobrtnutí by Vás v tomhle programu stálo ukončení a musely byste začít od začátku. Což dělá právě ten rozdíl od programu, který Vám slibuje hubnutí, kde se takováhle věc lehce ztratí od programu Whole30, kde je právě důležité striktně vyloučit vše zakázané a posléze na sobě pozorovat změny při zařazování potravin.

Velké prozření ohledně dojídání jídel po dětech
Já jsem byla vždycky taková zastánkyně NEdojídání po dětech a myslela jsem si, že se tohohle pravidla držím. Žádné dojídání hlavních jídel a rohlíků a jiných sušenek na procházkách a nákupech. Ale v průběhu těch čtyřiatřiceti dnů, kdy jsem vyloženě striktně Emmě neolízla ani tu tající zmrzlinu, jsem viděla, kolik jídla po ni denně vyhodím a hlavně jídla, kterého jsem třeba dříve snědla navíc. To byly vždycky dvě lžičky jogurtu tam, zbytek kapsičky tady, kousek vajíčka, pár lžic polévky. Na návštěvách věčně nakousnuté různé buchty a sušenky, protože mi to bylo blbé, nechat to tam rozjedené po dětech. Zbytek nějakého pečiva před nástupem do auta, které nebylo kam v rychlosti vyhodit, zbytek šunky nebo párku, kteté zbyly po večeři na jejím talířku. No a nakonec ochutnávání všech možných jídel...jestli nejsou moc slaná, příliš horká, jak jsou vlastně ochucená...až po Emměny krmící nálety, kdy se baví tím, že mě neustále krmí různým ovocem, oříšky a zobáním, jež jsou nachystané na stole. 

Tuky
Nesmíte se bát tuků! Tělo potřebuje energii, díky kterému bude fungovat. Vzali jsme mu sacharidy z vyloučených potravin, dodáme mu palivo díky tukům. Naučili jsme se vnímat, že všechen tuk je špatný. V minulých letech ve světě zavládla vlna nízkotučných potravin, nízkotučných potraviny, ve kterých sice bylo 0,1% tuku, ale kdo pečlivě četl etiketu, zhrozil se nad množstvím přidaného cukru. Tyto nízkotučné potraviny dokonce ve spojených státech způsobily ohromnou vlnu obezity, se kterou se nemohou vypořádat dodnes. Ale to už je jiný příběh… Prostě, snažíme-li se tělo naučit, aby efektivně využívalo tuk jako palivo, a to i tuk z našeho břicha, stehen, zadku, musíme mu na to trochu toho paliva dát. 
Škvarková pomazánka
Každé jídlo by mělo obsahovat porci tuků. A to jak tuku, na kterém jídlo připravujete, tak i přidat tuk na talíř. Dejte si půlku, klidně i celé avokádo, hrst ořechů, oliv, velkou lžíci majonézy do salátu, zakápněte zeleninu olivovým nebo jiným povoleným olejem. Já nejraději jídlo připravovala na ghí, které jsem si udělala jednoduše doma, nebo na sádle z farmářského trhu. Zeleninové saláty si ochucovala domácí majonézou podle Lucky Grusové, nebála se na talíř přidat hrst škvarek nebo lžíci škvarkové pomazánky. Zamilovala jsem se do avokáda a nejlepší věc je namáčet si kusy zeleniny nebo masa do quacamole. 

Porce
Posledním problémem pro mnoho z Vás mohou být velikosti porcí. Jak již jsem psala, jíte převážně tři jídla denně a tyto tři jídla Vás musí zasytit do dalšího. Po nastudování knihy zjistíte, že můžete v určitých případech i více porcí, ale převážně se tento program opravdu točí jen kolem snidaně, obědu a večeře. Velikost porcí jsem postupně ladila, abych nehladověla mezi jídly - to by postrádalo smysl celého programu. Po pár dnech už jsem měla vyhráno a porce na talíři byly pastvou jak pro můj žaludek, tak pro moje oči.
  
Kuřecí nudličky s hlívou ústřičnou, dušená brokolice, šťouchané brambory, hrst oliv a čersttvá zelenina
Vepřová krkovice v tomatové omáčce s hlívou ústřičnou, zeleným chřestem, pečenými brambory a čerstvou zeleninou


Žádné komentáře:

Okomentovat